Wybudowanie kanału w przydomowym garażu może być bardzo dobrym rozwiązaniem, jeśli lubi a przede wszystkim umie się dokonywać drobnych napraw samochodowych. Wbrew panującej opinii wykonanie go nie jest wcale trudne ani kosztowne.
Oczywiście można zakupić gotowy odlew betonowy potocznie zwanym kanałem samochodowym, jednak trzeba mieć warunki, by taki kanał zamontować. Na pewno decydując się na samodzielną budowę, mogą przydać się cenne wskazówki fachowca, lecz z tym problemu na pewno nie będzie. Możliwość wykonania kanału istnieje chyba w każdym takim pomieszczeniu, o ile jego metraż nie uniemożliwia wjazdu samochodem, wtedy jest to inwestycja bez sensu. Lepiej jednak zacząć od dokładnego zmierzenia posadzki i rozrysowania gdzie powinien się znaleźć. W ciasnych garażach budowa kanału również mija się z celem, gdyż będzie niefunkcjonalny i nie będzie umożliwiał swobodnych ruchów, a przy naprawie samochodu jest to ważna kwestia.
Wszelkie prace nad kanałem zaczynają się od wykonania wykopu i zapewne w tym celu trzeba będzie skuć betonową posadzkę. To jakiej wielkości będzie kanał, zależy już tak naprawdę od potrzeb. Im będzie większy, tym lepiej, jednak nie należy przesadzać. Ważne, by móc swobodnie poruszać się po nim a dostęp do przodu, jak i tyłu pojazdu był dobry. Funkcjonalny kanał powinien więc być o metr dłuższy, niż wynosi długość samochodu. Oczywiście nie należy zapominać, że głębokość kanału również musi być odpowiednia, by osoba dokonująca napraw mogła swobodnie stanąć w nim w wyprostowanej pozycji. Żaden kanał i tutaj nie ma znaczenia czy jest budowany samodzielnie, czy kupowany gotowy nie będzie spełniał oczekiwań, jeśli na jego dnie będzie zbierała się woda, a niestety jest to częste zjawisko. By wykluczyć taką możliwość, należy dokładnie zabezpieczyć wykop specjalną folią techniczną. Dobrym rozwiązaniem będzie również dodanie do betonu specjalnych uszczelniaczy, dzięki którym woda nie będzie przesiąkała przez beton.
Zobacz instrukcję jaki wykop pod kanał samochodowy:
Wiele osób, by ochronić się przed powstawaniem zawilgoceń w kanale, stosuje specjalne kanały wykonane z tworzywa sztucznego, które traktowane są jako wkładka do betonowego. Nie zawsze jednak takie rozwiązanie okaże się funkcjonalne, gdyż nie ma możliwości dopasowania jej, zwłaszcza jeśli kanał ma niestandardowe wymiary. Lepiej użyć szlamu uszczelniającego bądź specjalnych impregnatów do betonu. Na pewno ich cena również będzie mniejsza niż zakup plastikowego rozwiązania. Jeśli dojdzie do sytuacji, w której mimo zabezpieczeń woda będzie napływała do kanału, należy ja systematycznie pompować, bo nie dość, że będzie przeszkadzała w pracy, to może negatywnie wpływać, na całą konstrukcję kanału osłabiając ściany.
W prawidłowo wykonanym kanale ściany boczne powinny być zrobione z betonowych bloczków bądź wylane z betonu. Tutaj i jedno i drugie rozwiązane się sprawdzi. Ostatnim etapem prac przy kanale samochodowym będzie jego odpowiednie zabezpieczenie, czyli zrobienie pokrywy. Warto wcześniej wmurować dodatkowe obrzeża, na których oprze się zamknięcie. Na pewno warto też wykonać oświetlenie.