Już od dłuższego czasu, jakość produktu przeważa nad ilością zarówno w sklepach stacjonarnych jak i online. Także wysokiej jakości obsługa pozwala na zdobycie przewagi na rynku i wśród konkurencji. Ale jak jeszcze można podnieść wyniki sprzedaży i średni koszyk w sklepie online? Istnieją pewne opracowane i sprawdzone techniki sprzedaży, a mowa o corss selling i up sellig. Czym są i „z czym to się je” przeczytamy poniżej.
Up selling – kilka słów na temat podwyższenia wartości sprzedaży
Czym jest up selling? To jedna z metod sprzedaży, która ma za zadanie podnieść średnią wartość naszego koszyka, a polega dokładnie na tym, że proponujemy klientowi produkt wyższej wartości, w wyższej cenie, niż ten którym jest konkretnie zainteresowany. Innymi słowy up selling, stosowany jest wtedy, gdy klient składa zamówienie na dany produkt, lub usługę, a transakcja nie została jeszcze zakończona. Wówczas sklep lub sprzedawca proponuje dodatkowy produkt świetnej jakości, lub dodatkową usługę o wysokiej klasie, a co za tym idzie z wyższą ceną. Dzięki temu wiele możemy zyskać na transakcji.
Jak zacząć stosować up selling? Należy wyjść z produktu podstawowego, po który przyszedł klient, ale przed zakończeniem transakcji należy zaproponować mu produkt nieco rozszerzający sprzedaż. Trzeba pamiętać, aby w up sellingu nie być nachalnym, ponieważ to może skutecznie odstraszyć klienta.
Cross selling – technika sprzedaży metodą krzyżową
Ileż to razy w sklepie z obuwiem, sprzedawca proponuje nam krem do butów, lub wkładki? Lub kiedy kupujemy laptopa, czy nie proponowana jest do niego torba? A może gdy kupujemy szampon, to sprzedawca proponuje nam również odżywkę do włosów? To właśnie jest cross selling, który jest doskonałą strategią polegającą na podwyższeniu wartości koszyka/paragonu. Pamiętać należy, że cross selling, to również metoda, którą należy zacząć przed finalizacją sprzedaży, tak, aby sprzedaż miała miejsce podczas jednej transakcji. Istnieje wiele przykładów, kiedy stosowany jest cross selling, zarówno na produktach dużych i małych. W sklepach stacjonarnych i online. Metoda ta, jest bardzo skuteczna, a mało tego dedykowana do potrzeb klienta, więc tym bardziej, wiele osób decyduje się na zakup dodatkowego produktu, który wzbogaca produkt, którym pierwotnie klient był zainteresowany.
Cross selling i up sellig, a sklep internetowy
W sklepie stacjonarnym, mamy do czynienia bezpośrednio ze sprzedawcami. Są to specjaliści, którzy metody cross i up selligu mają bardzo dobrze wyćwiczone i sprzedawanie dodatkowych produktów i usług, zazwyczaj przychodzi im naturalnie. Nieco inaczej wygląda to w sklepie internetowym, gdzie nie mamy do czynienia z klientem bezpośrednio. W sklepie online, ten proces jest bardziej zautomatyzowany. Możemy w platformie zakupowej pokazać klientowi przed finalizacją transakcji produkty, którymi może być zainteresowany. To coś w rodzaju sugestii, przypomnienia, że do koszyka, klient może dodać jeszcze niezbędne produkty. Na przykład, gdy kupujemy baterię łazienkową, nie zapomnijmy o korku – klik klak, albo zerknijmy jeszcze na inne produkty tego sprzedawcy, który proponuje baterię jeszcze lepszej jakości w wyższej cenie.