E-handel, zwany również e-commerce, to segment rynku, który nie przestaje zwiększać swojej wartości. Obejmuje on bardzo szeroki zakres działań gospodarczych. Obecnie przeniesienie choć części sprzedaży do internetu jest nieuniknione zarówno dla małych, jak i dużych firm. Czym jest e-handel i jak wykorzystać go w prowadzeniu swojego biznesu?
E-handel – co to?
E-handel to skrót od handlu elektronicznego. Oznacza to wszystkie transakcje, które zachodzą z użyciem internetu. Zamiennie stosuje się także określenia e-commerce i e-biznes. Branża handlu elektronicznego obejmuje sklepy internetowe, a także serwisy aukcyjne, portale ogłoszeniowe czy strony market place, na których użytkownicy sprzedają dobra innym użytkownikom. Wszystkie transakcje, do których dochodzi w internecie klasyfikują się jako e-commerce, w tym również zamówienie towaru do sklepu i płatność gotówką przy odbiorze.
Sklep internetowy – rodzaje
Najpopularniejszą formą e-handlu jest sklep internetowy. W Polsce codziennie otwierają się nowe platformy tego typu. Przedsiębiorcy mają bowiem świadomość zmian na rynku i wiedzą, że zachowania zakupowe ich klientów ulegają dynamicznym zmianom. W zdecydowanej większości są to sklepy działające w modelu B2C, czyli business to customer. Oznacza to, że firma dostarcza usługi lub towary osobie prywatnej. Inne rodzaje to m. in. business to business, czyli platformy pomagające znaleźć firmom dostawców lub kontrahentów, czy też C2C (customer to customer), co oznacza handel między dwoma użytkownikami portalu.
Jakie są korzyści z e-handlu?
Handel elektroniczny posiada wiele zalet w porównaniu do tradycyjnego. Po pierwsze, koszty prowadzenia takiego biznesu są znacznie niższe, podobnie jak bariera wejścia na rynek. Sieć ułatwia także docieranie do nowych klientów. Możliwości reklamy w internecie jest wiele – mogą to być sponsorowane posty w social media, ciekawe treści na blogu, pozycjonowanie strony w wyszukiwarce czy też reklamy na innych serwisach bądź współprace z influencerami. Elastyczność to kolejna zaleta e-commerce. Dodawanie nowych produktów czy planowanie promocji w sklepie odbywa się znacznie szybciej niż miałoby to miejsce w sklepie stacjonarnym. Ponadto, klienci bardzo sobie cenią wygodę zakupów elektronicznych. Liczy się dla nich ciągła dostępność sklepu, możliwość porównania ofert i kontakt z obsługą.
Jak przenieść handel do internetu?
Wielu właścicieli sklepów stacjonarnych widzi szansę na zwiększenie przychodu, jaką daje e-commerce. Chcą rozwijać swój biznes poprzez rozszerzenie kanałów sprzedaży. Jest to jednak wyzwanie logistyczne, głównie ze względu na konieczność wynajmu magazynu oraz zorganizowania łańcucha dostaw. W takiej sytuacji niezastąpione są firmy fulfilment. Polegają one na outsourcingu procesów logistycznych, takich jak magazynowanie, kompletowanie zamówień, pakowanie i wysyłka. Jest to duża oszczędność zarówno dla małych, jak i dużych firm, a do tego pewność, że przesyłki są pod opieką profesjonalistów.
Nowoczesne firmy fulfilment, takie jak Forceful, oferują także szereg usług dodatkowych. Ich działania obejmują także posprzedażowy kontakt z klientem w przypadku zwrotów i reklamacji oraz przywracanie wartości uszkodzonym towarom poprzez dokonanie drobnych napraw. Mogą także dostarczyć brandowane opakowania, które mogą wyróżnić sklep wśród konkurentów. To doskonały sposób na zapadnięcie w pamięć konsumentów. Warto rozważyć powierzenie obsługi procesów logistycznych zewnętrznej firmie, ponieważ rozwiązanie to niesie wiele korzyści.