Samochody elektryczne zyskują na popularności na całym świecie. Wraz z większą liczbą takich pojazdów na drogach rośnie także dostępność stacji ładowania – warto jednak dowiedzieć się, czym charakteryzują się ich poszczególne warianty. Jakie wyróżniamy rodzaje ładowarek samochodów elektrycznych?
Ładowanie w domu i na trasie – najważniejsze parametry ładowarek
Warto przede wszystkim zaznaczyć, że stacja ładowania samochodu elektrycznego może powstać w praktycznie każdej lokalizacji, gdzie zapewniona jest wystarczająca ilość miejsca oraz stały dostęp do prądu. Wielu użytkowników decyduje się nawet na własne instalacje w domach – takie rozwiązania coraz częściej pojawiają się także w nowych blokach i budynkach wielorodzinnych. Jak wybrać domową ładowarkę? Jedną z najważniejszych kwestii będzie rodzaj złącza – w Europie spotkamy głównie warianty wyposażone w złącze Typ-2, które wspiera m.in. modele Tesli oraz elektryczne BMW i Mercedesy. Najmniejsze akumulatory można naładować po prostu poprzez podłączenie do zwykłego gniazda – taką opcję oferuje m.in. jednoosobowy Renault Twizy. Istotnym parametrem jest również moc, która powinna być dostosowana do charakterystyki posiadanego pojazdu.
Podstawowe rodzaje ładowarek do samochodów elektrycznych
Stacje ładowania samochodów powstające w ramach rozwoju infrastruktury wspierającej elektromobilność wyróżniają się przede wszystkim większą mocą, dzięki której mogą sprawnie obsłużyć większą liczbę pojazdów w tym samym czasie. Kluczowym aspektem używanym do określenia typów ładowarek jest rodzaj prądu, który bezpośrednio wiąże się z wydajnością:
- ładowarki na prąd przemienny (AC) – wolniejsze ładowanie, zasilanie odbywa się z użyciem napięcia jednofazowego 230 V lub trójfazowego 400 V;
- ładowarki na prąd stały (DC) – szybsze ładowanie, napięcie wynosi tutaj 400–800 V, a maksymalna moc ładowarek dostępnych w Polsce sięga 150 kW; tego typu instalacje stanowią podstawę ogólnodostępnej infrastruktury ładowania aut elektrycznych.
W przypadku ładowarki AC czas potrzebny na zapełnienie całej baterii wynosi pomiędzy 2 a 5 godzinami. Gdy jednak skorzystamy z ładowarki DC, zależnie od jej mocy czas ten może spaść nawet do 15 minut.
Ile kosztuje naładowanie samochodu elektrycznego?
Choć długoterminowe użytkowanie auta elektrycznego może okazać się tańsze niż eksploatacja auta spalinowego – zwłaszcza w obliczu rosnących cen paliw – wciąż musimy wziąć pod uwagę koszty związane z ładowaniem. Początkowo ogólnodostępne ładowarki były często darmowe, jednak od początku 2021 roku ciężko już znaleźć takie punkty na polskiej mapie e-mobilności. W zależności od operatora danego urządzenia ceny mogą się znacznie różnić.
Miejsca, w których możemy skorzystać z ładowania prądem przemiennym, wymagają opłat na poziomie od 1 zł do 2 zł za 1 kWh. Jeśli zatem nasz pojazd to na przykład Tesla Model 3 z baterią 50 kWh, napełnienie baterii nie powinno kosztować więcej niż 100 zł – za tę kwotę przejedziemy nawet około 400 kilometrów. Musimy jednak liczyć się z długim czasem ładowania, który w przypadku tego modelu wyniesie mniej więcej 4 godziny. Jeśli chcemy przyspieszyć ten proces, możemy postawić na ładowarki DC – cena za 1 kWh to 2–3 zł, jednak czas skraca się nawet czterokrotnie. Warto przy tym podkreślić, że na wielu stacjach musimy wziąć pod uwagę również opłatę za postój przy ładowarce (w przypadku stacji Orlen wynosi ona 40 gr za każdą minutę). W przypadku kierowców, którzy planują dalekie trasy, dobrym wyborem będą auta elektryczne ze sporymi akumulatorami – jedną z takich opcji jest Ford Mustang Mach-E zapewniający zasięg nawet 610 km.
Koszt ładowania w domu będzie z kolei zależeć głównie od taryfy naszego operatora. Chcąc zadbać o optymalizację kosztów, warto postawić na oferty z obniżonymi opłatami w godzinach nocnych – w ten sposób będziemy mogli ładować auto przez noc w opłacalny sposób. Przeciętna cena 1 kWh w Polsce wynosi w 2022 roku 77 groszy. W tym przypadku należy uwzględnić również inwestycję w domową ładowarkę, której koszt wynosi od kilku do kilkunastu tysięcy.