Każdy chyba słyszał pojęcie księgowości i mniej więcej je rozumie. Jednak, jeśli chodzi o pełną księgowość, to już nie każdy wie, o co w niej chodzi. Obowiązkiem każdej osoby, która prowadzi działalność gospodarczą, jest prowadzenie księgowości. Jedni mogą prowadzić księgowość uproszczoną, a jedni będą musieli prowadzić pełną księgowość. Na czym polega ta pełna księgowość i kto powinien ją prowadzić? Poniżej wyjaśniamy.
Czym jest pełna księgowość?
Niektórzy zastanawiają się, czym może różnić się zwykła księgowość, tzw. księgowość uproszczona od pełnej księgowości. Otóż jak sama nazwa wskazuje, pełna księgowość to wykonywanie większej ilości czynności w ramach księgowości. A co za tym idzie, jest to nie tylko bardziej rozbudowana forma rozliczania, ale również o wiele bardziej zawiła i skomplikowana. Pełna księgowość, czyli księgi rachunkowe to bardzo dokładny model ewidencji, który dotyczy sytuacji finansowej danej działalności gospodarczej w całości.
Kto powinien prowadzić pełną księgowość?
Prowadzenie pełnej księgowości dla niektórych przedsiębiorców jest obowiązkowe. Wynika to z przepisów prawnych, które uregulowane są w Ustawie o rachunkowości. Zgodnie z tymi przepisami obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych dotyczy spółek handlowych (osobowych oraz kapitałowych, w tym także organizacji), spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeśli ich roczny przychód wyniósł lub przekroczył 2 miliony euro. Z Ustawy wynika, że obowiązek prowadzenia pełnej księgowości mają też inne osoby prawne, prócz Skarbu Państwa i NBP, czyli Narodowego Banku Polskiego.
Co obejmują księgi rachunkowe?
Prowadzenie ksiąg rachunkowych to usługa, którą świadczą księgowi w ramach pełnej księgowości. Co obejmują księgi rachunkowe? Z Ustawy o rachunkowości można wyczytać, że księgi rachunkowe obejmują zbiory zapisów księgowych, obrotów i sald, które prowadzone są za pomocą dziennika, księgi głównej, księgi pomocniczej, zestawień obrotów i sald, które umieszczone są w księdze głównej i księdze pomocniczej oraz wykazu aktywów i pasywów, czyli inwentarza. Księgowość Warszawa, która oferowana jest przez biura rachunkowe dotyczy najczęściej:
- prowadzenia zdarzeń gospodarczych, czyli wszelkiego rodzaju zapisów, które dotyczą działalności danego przedsiębiorstwa;
- prowadzenia dokumentacji księgowej w chronologiczny i systematyczny sposób, tak aby móc później łatwo odnaleźć potrzebne w danej chwili dokumenty;
- przygotowywania sprawozdań finansowych, czyli przedstawienia sytuacji majątkowej przedsiębiorstwa;
- sprawdzania dokumentacji księgowej pod względem merytorycznym i prawnym;
- reprezentowania klienta przed Urzędem Skarbowym oraz przed Zakładem Ubezpieczeń Społecznych (ZUS);
- przechowywania dokumentów związanych z księgowością w archiwum.
Reasumując wszystkie informacje, należy stwierdzić, że pełna księgowość to ta skomplikowana część księgowości Warszawa, która zawiera dokładne wykazy oraz spisy dotyczące danej działalności gospodarczej. Oprócz pełnej księgowości istnieje również rozliczanie za pomocą KPiR, czyli księgi przychodów i rozchodów, a także rozliczanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.