
Dobra widoczność to jeden z podstawowych aspektów dotyczących bezpieczeństwa jazdy, a wycieraczki są w końcu potrzebne nie tylko w deszczową pogodę. Jak pióra do wycieraczek wpływają na skuteczność pracy całego mechanizmu czyszczenia przedniej szyby? Kiedy powinniśmy zdecydować się na ich wymianę i czym różni się jedna wycieraczka od drugiej?
Wycieraczki samochodowe – czym się różnią?
Na pierwszy rzut oka każda wycieraczka prezentuje się bardzo podobnie, jednak wygląd często niewiele ma wspólnego z funkcjonalnością. Wycieraczki samochodowe występują bowiem w kilku wersjach:
● wycieraczki bezszkieletowe – standardowy, najczęściej występujący typ wycieraczek;
● wycieraczki szkieletowe – podobna konstrukcja, jednak inne mocowanie;
● wycieraczki hybrydowe – łączą w sobie funkcje wycieraczek wymienionych powyżej;
● wycieraczki ze spryskiwaczem – zawierają wbudowany spryskiwacz dla lepszego efektu czyszczenia.
Każda wycieraczka składa się z pióra w postaci gumy, stelaża oraz mechanizmu sterującego całym układem. Przeróżne ich modyfikacje powodują, że wycieraczki samochodowe podzielić można także na płaskie modele aerodynamiczne i elastyczne. Wycieraczki płaskie są droższe, ale bardziej żywotne, wydają się także lepiej pracować przy wyższych prędkościach. Wersje elastyczne są tańsze, bardziej podatne na uszkodzenia i nieco mniej precyzyjne w swojej pracy, natomiast dają możliwość wymiany samych piór do wycieraczek.
Wycieraczki zawsze należy dobierać do modelu samochodu – to on generuje rodzaj mocowania wycieraczek i ewentualną możliwości wymiany samych piór.
Pióra do wycieraczek – jaka jest ich funkcja?
Wycieraczki nie usuwają jedynie wody czy śniegu, ale także pozostałości owadów, odchody ptaków czy sól drogową. Poza tym muszą być tak samo wydajne w czasie upałów i przy niskich temperaturach. Tutaj właśnie pojawiają się pióra do wycieraczek. To one tworzą powierzchnię czyszczącą, a jakość ich wykonania determinuje długowieczność całego mechanizmu.
O jakości piór świadczyć będzie głównie odpowiednia kompozycja gum – w końcu jest to część, która bezpośrednio styka się z powierzchnią szyby. Dobrej jakości guma pracować będzie cicho (bez nieprzyjemnych pisków i tarcia o szybę) oraz powinna skutecznie czyścić szybę z wszelkich zabrudzeń i nie rysować jej powierzchni. Kluczowa wydaje się zatem twardość i docisk gumy, które mają zapewnić płynną i skuteczną pracę niezależnie od warunków atmosferycznych. Istotne znaczenie ma tutaj także sam szkielet wycieraczki – to on decyduje o równomiernym rozkładzie nacisku.
Wycieraczki samochodowe – kiedy wymagają wymiany?
Obok wycieraczek, bardzo istotne jest stosowanie odpowiedniego dla konkretnej pory roku płynu do spryskiwaczy. To zapobiegnie uszkodzeniom piór i powstawaniu nieestetycznych smug na szybie. I to właśnie smugi powinny być pierwszym sygnałem informującym nas, że czas już na zmianę wycieraczek.
Także lekki deszcz powinien być wyznacznikiem jakości pracy wycieraczek. Jeśli po przetarciu na szybie zostają wyraźne ślady wody – to także może świadczyć o zużyciu przede wszystkim piór od wycieraczek. Pośrednim wyznacznikiem jakości pracy wycieraczki będzie także poziom usuwania zabrudzeń, chociaż w dużej mierze zależy to także od rodzaju zabrudzenia i płynu do spryskiwaczy. Istnieją także stuprocentowe oznaki konieczności wymiany wycieraczek. Są to piszczące dźwięki podczas przecierania szyby oraz jej zarysowania.
Pióra do wycieraczek to najczęściej wymieniana część całego układu czyszczenia, co zapewnia nie tylko oszczędność, ale i wygodę. Być może nie warto pozbywać się od razu całej wycieraczki, a jedynie reagować, kiedy jej newralgiczna część przestaje dobrze funkcjonować.