Dostosowanie witryny pod kątem pozycjonowania to jedna z kluczowych kwestii podczas tworzenia strony internetowej. Spore znaczenie na tym polu ma jej struktura – warto zaznaczyć, że wpływa ona nie tylko na SEO, lecz także doświadczenia użytkownika. Czym charakteryzuje się odpowiednio rozplanowana witryna i w jaki sposób struktura pomaga w uzyskaniu wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania?
Struktura strony – co to oznacza?
Przez „strukturę strony” rozumie się po prostu sposób uporządkowania treści na witrynie internetowej. W najprostszych przypadkach jest to po prostu kilka podstron zawierających informacje o poszczególnych tematach związanych z firmą, sklepem czy blogiem. Częściej jednak możemy spotkać się z typową, hierarchiczną strukturą, która dzieli treści na stronie na kilka kategorii, które mogą ponadto zawierać kolejne podkategorie. Taki układ jest szczególnie popularny w przypadku sklepów internetowych.
Dlaczego struktura strony jest tak istotna? To przede wszystkim podstawowy sposób na zapewnienie użytkownikom wygodnej, przejrzystej i łatwej nawigacji po witrynie. Dodatkowo ma ona spore znaczenie dla algorytmów wyszukiwarek internetowych. Kategorie, podkategorie, artykuły i podstrony połączone ze sobą w odpowiedni sposób poprzez linki pozwalają botom lepiej „zrozumieć” daną stronę i skuteczniej ocenić jej zawartość. Wiąże się to z samym działaniem tego typu programów: ich praca opiera się głównie na podążaniu za kolejnymi odnośnikami, by skonstruować pełen obraz witryny.
Płaska i głęboka struktura strony
Struktura strony może być mniej lub bardziej skomplikowana – stosuje się także m.in. określenia „płaska” oraz „głęboka”. Które rozwiązanie jest lepsze? Podobnie jak przy wielu innych elementach projektowania witryny, odpowiedź zależy od jej rodzaju i przeznaczenia; obecnie jednak przeważnie poleca się złożoną strukturę. Wynika to z faktu, że w przypadku płaskiej architektury algorytmy wyszukiwarki nie są w stanie określić, które podstrony są ważniejsze w stosunku do pozostałych części witryny. Z tego względu szczególnie szerokim wykorzystaniem cieszy się aktualnie struktura tzw. piramidy, w ramach której kategorie lub działy strony są dzielone na kolejne, coraz bardziej szczegółowe sekcje.
Jak struktura strony internetowej wpływa na SEO?
Zapewnienie odpowiedniego wsparcia dla pozycjonowania należy do najistotniejszych czynników podczas tworzenia strony internetowej. Ważną rolę na tym polu odgrywa między innymi jej struktura. Właściwy układ pozwala dostarczyć algorytmom wyszukiwarek informacji o zawartości i tematyce strony, jak również ocenić łatwość nawigacji, która również może być brana pod uwagę jako czynnik rankingowy.
To jednak nie wszystkie korzyści wynikające z poprawnego zaplanowania struktury. Zyskują na tym również osoby odpowiedzialne za samą stronę – wprowadzanie zmian czy publikacja nowej zawartości jest o wiele prostsza przy przejrzystym układzie. Do tego warto podkreślić, że witryna będzie bardziej zrozumiała i przyjemniejsza w obsłudze dla użytkowników, co może z kolei przełożyć się na większe zaufanie do strony i większą chęć udostępniania jej m.in. w mediach społecznościowych.
Struktura strony a UX
Nie można przy tym pominąć ogromnego znaczenia struktury strony pod względem doświadczeń użytkownika, czyli właśnie UX („User Experience”). W tym przypadku zasada jest dość prosta – łatwa i wygodna nawigacja po witrynie po prostu zachęca internautów do spędzania na niej więcej czasu. Łączy się to także z większą szansą na przykład na dokonanie transakcji w przypadku sklepów internetowych czy zamówienie usług na witrynach firmowych.
Jak przygotować odpowiedni układ witryny pod kątem SEO i UX?
To zadanie, które z pewnością nie należy do najłatwiejszych, jednak z odpowiednim przygotowaniem opracowanie właściwej struktury strony będzie jak najbardziej możliwe. Wiele osób korzysta w tym celu ze wsparcia agencji marketingowych, które mają w swojej ofercie także usługi związane z tworzeniem witryn. Obsługa całego procesu przez firmę z niezbędnym doświadczeniem w obydwóch obszarach pozwoli uzyskać najlepsze efekty. Oto kilka najważniejszych zasad, które warto mieć na uwadze bez względu na to, czy decydujemy się na wykonanie tego zadania samodzielnie, czy powierzenie go zewnętrznemu podmiotowi.
Wybierz odpowiedni typ struktury strony
Wyróżniamy przede wszystkim trzy główne sposoby na realizację struktury organizacyjnej strony:
- struktura hierarchiczna – podział treści na kategorie i podkategorie, stosowany szczególnie w przypadku sklepów internetowych;
- liniowa lub płaska – stosowana w przypadku witryn z niewielką liczbą podstron, a także tych, na których zawartość powinna być czytana w konkretnej kolejności (np. kursy online);
- struktura bazy danych – odpowiednia dla bardzo rozbudowanych stron, jednak do zapewnienia wygodnej obsługi niezbędny będzie także sprawny system wyszukiwania.
Jak wybrać odpowiednie podejście dla swojej witryny? Najważniejsze pod tym względem jest dostosowanie do potrzeb odbiorców oraz do samej zawartości strony. Jeśli na przykład potrzebujemy sposobu na przejrzyste grupowanie wielu podstron, struktura hierarchiczna będzie strzałem w dziesiątkę. W przypadku najprostszych stron sprawdzi się z kolei płaski układ, jednak optymalizacja pod kątem SEO może być wtedy nieco trudniejsza.
Zadbaj o skuteczne planowanie
To pierwszy krok do wdrożenia odpowiedniej struktury strony. Jeszcze przed przejściem do opracowywania ostatecznego układu należy dokładnie określić zawartość witryny, biorąc pod uwagę również potrzeby użytkowników dotyczące nawigacji po stronie.
Pamiętaj o przyjaznych adresach URL
Złożone, wyglądające losowo ciągi znaków w adresach kategorii, podkategorii czy podstron są niewygodne dla użytkowników, a ponadto mogą wiązać się z niższą oceną ze strony algorytmów wyszukiwarek. Najlepszym wyborem będą proste adresy zawierające nazwę kategorii, podkategorii oraz podstrony.
Wykorzystaj tzw. breadcrumbs
„Okruszki chleba” to niewielkie elementy nawigacyjne, które dostarczają użytkownikowi informacji o jego aktualnym położeniu w ramach struktury strony. Na złożonych, hierarchicznych witrynach mają przeważnie postać ścieżki kategorii prowadzących do danej podstrony. Ich główną zaletą jest umożliwienie prostej nawigacji do poprzednich części strony. Dzięki nim obsługa witryny jest znacznie łatwiejsza, co przekłada się na lepsze doświadczenia dla użytkowników.