Na obecnym etapie reformy wskaźnikowej nie ma jeszcze pewności, że to właśnie WIRON zastąpi WIBOR. Istnieje możliwość, że WIBOR może zostać zastąpiony innym wskaźnikiem.
Decyzja o zastąpieniu dotychczasowego wskaźnika nie jest jeszcze przesądzona
Informacje te pochodzą z pierwszej ręki, a mianowicie od Tadeusza Białka prezesa Związku Banków Polskich, który pełni jednocześnie funkcję przewodniczącego Komitetu Sterującego Narodowej Grupy Roboczej ds. reformy wskaźników referencyjnych. Okazuje się, że decyzja o zastąpieniu dotychczasowego wskaźnika WIRONem nie jest jeszcze przesądzona. Analizie zostaną poddane co najmniej dwa wskaźniki, które mogłyby spełnić założenia reformy. Efekty przeglądu alternatywnych wskaźników będą podane do wiadomości najprawdopodobniej na przełomie maja i czerwca br.
Analiza nowych wskaźników nie oznacza, że reforma zostanie zatrzymana lub opóźniona. Zgodnie z zapewnieniami KS NGR reforma zakończy się w rozszerzonym terminie (czyli na koniec 2027 r.), a WIBOR zostanie zastąpiony nową stawką referencyjną. Kluczowe założenia i cele reformy wskaźnikowej nie ulegną zmianie.
Procedurę przeglądu wskaźników rozpoczęto na wniosek Ministerstwa Finansów.
Skąd wzięła się decyzja o przeglądzie wskaźników?
Choć trudno jest przewidzieć, jaka będzie ostateczna decyzja Komitetu, to WIRON wciąż jest w grze i też zostanie poddany analizie. Pod uwagę brane są co najmniej dwa dodatkowe wskaźniki, które mogą zastąpić WIBOR.
Skąd ta decyzja, skoro WIRON jeszcze jakiś czas temu wydawał się „pewniakiem”? Prezes T. Białek dość jasno umotywował tę decyzję. Jednym z powodów ponownej analizy stawek referencyjnych, jest dużo szerszy zakres informacji, niż ten którym dysponowała NGR, podejmując decyzję latem 2022 r. Biorąc pod uwagę obecne realia rynkowe, należy upewnić się, który wskaźnik referencyjny będzie optymalny do zastosowania w setkach tysięcy umów i do wyceny instrumentów finansowych. Jest to ważne również z tego powodu, że nowa stawka będzie obowiązywać przez wiele lat. Wybór ma być dokonany w taki sposób, aby reforma spowodowała jak najmniej perturbacji na rynkach finansowych. Dlatego analiza i szerokie konsultacje są niezbędne na tym etapie.
Jak przebiegała reforma do tej pory?
Pod koniec marca 2024 r. na wniosek Ministerstwa Finansów Komitet Sterujący NGR podjął decyzję o rozpoczęciu procesu przeglądu i analizy wskaźników referencyjnych typu Risk Free Rate (RFR), które mogłyby zastąpić WIBOR. Przegląd obejmuje typowany do tej pory WIRON oraz inne możliwe indeksy i wskaźniki.
Przypomnijmy, że dwa lata temu Komitet Sterujący NGR wskazał WIRON, jako wskaźnik, który mógłby zastąpić WIBOR. WIRON to wskaźnik oparty na depozytach jednodniowych instytucji finansowych i dużych przedsiębiorstw. Do ustalania WIRON korzysta się tylko z danych transakcyjnych.
W kolejnym kroku przeprowadzono symulację i prace analityczne, które miały ocenić zachowanie WIRON w różnych warunkach rynkowych i na podstawie danych z poprzednich lat. Pierwotnie reforma miała zakończyć się w roku 2025 r. Ostatecznie przełożono tranzycję na koniec 2027 r.
Rezygnacja ze wskaźników typu IBOR na rzecz nowych wskaźników typu risk free, wynika z zaleceń organizacji międzynarodowych, a w szczególności Międzynarodowej Organizacji Komisji Papierów Wartościowych (International Organization of Securities Commissions) oraz Rady Stabilności Finansowej (Financial Stability Board). W celu dostosowania się do międzynarodowych trendów również Polska podjęła decyzję o rozpoczęciu procesu wdrożenia nowego wskaźnika referencyjnego typu RFR.
Więcej o reformie przeczytasz na https://bankiwpolsce.pl/.