
O filtrach cząstek stałych krążą już niema legendy i każdy posiadacz samochodu z silnikiem Diesla wie, jak wielkim problemem może być niesprawny DPF. Chociaż już od ponad 12 lat wszystkie silniki na olej napędowy posiadają wbudowany filtr, to wiele osób nadal nie wie, jak radzić sobie z zapchaniem tej części auta. Wypalanie DPF jest sprawą najprostszą, jednak co czynić, jeśli nastąpi bardziej poważna awaria filtra? Specjalistyczne czyszczenie DPF oraz jego regeneracja, mogą uratować Cię przed olbrzymimi kosztami związanymi z wymianą filtra cząstek stałych. Postaw jednak na sprawdzonych fachowców i sprawdź, który sposób poradzenia sobie z niesprawnym filtrem będzie dla Ciebie najlepszy.
Dlaczego dochodzi do zapchania się DPF?
Jednym z największych problemów filtrów cząstek stałych jest ich zapychanie. Najczęściej wynika ono ze sposobu użytkowania samochodu, gdyż jazda miejska, po krótkich trasach, w których często stoimy w korku, nie pozwala na osiągnięcie filtrów odpowiedniej temperatury dopalania. Oznacza to, że sadza i zanieczyszczenia, zamiast samoistnie się wypalać, osadza się na filtrze i z czasem powoduje jego zapchanie. Niestety zapchany DPF staje się przyczyna innych niedogodność. Przede wszystkim wpływa na obniżenie osiągów samochodu oraz zwiększa zużycie paliwa. Jeśli pomimo braku informacji o zapchanym filtrze wysyłanej przez komputer pokładowy auta, zauważysz spadek osiągów samochodu, a paliwa wystarcza na mniej kilometrów, to oznacza to konieczność czyszczenia DPF
Czyszczenie DPF – zaufaj profesjonalistom
Skuteczne czyszczenie DPF jest możliwe właściwie wyłącznie w profesjonalnej stacji obsługi pojazdów. Wynika to z faktu, że podczas procesu czyszczenia DPF konieczne jest jego wymontowanie oraz ingerencja w konstrukcję filtra. Potrzebne jest do tego posiadanie nie tylko specjalistycznych narzędzi, ale również środków chemicznych, które pozwolą na, skuteczne usuniecie zalegającej w filtrze sadzy. Pozostaje jeszcze pytanie, jak często powinno czyścić DPF? Tak naprawdę nie ma jednej odpowiedzi. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób eksploatowany jest samochód. Jednak wpływ ma również używanie środków wspomagających dopalanie. Przede wszystkim nie należy bagatelizować informacji komputera pokładowego samochodu o zainicjowaniu wypalania DPF. W tym przypadku dobrze jest udać się w trasę, aby osiągnąć wyższe obroty, aby proces ten się powiódł. Jeśli jednak zauważasz nadal podwyższone spalanie i gorsze osiągi, to najlepiej udać się do specjalistyczne czyszczenie DPF.
Wypalanie DPF, zanim zainwestujesz w nowe części
Czyszczenie DPF w specjalistycznej stacji obsługi pojazdów można jednak nieco odwlec w czasie. Jest na to kilka sposobów. Przede wszystkim, jeśli na co dzień jeździsz głównie po mieście i musisz mierzyć się z zakorkowanymi ulicami, raz na jakiś czas należy wyjechać w nieco dłuższą trasę. Dzięki temu możliwe będzie osiągnięcie większej prędkości i wyższych obrotów silnika, co pozwoli na zwiększenie temperatury i skuteczne spalenie cząstek osadzonych w filtrze. Wypalanie DPF, to proces wymagany przy posiadaniu samochodu z silnikiem Diesla, a więc gdy nie pomaga udanie się w trasę, to konieczne jest zainicjowanie wypalania DPF w serwisie. Jak często powinno się wypalać filtr cząstek stałych? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, jednak zaleca się, aby inicjować wypalanie przynajmniej raz w miesiącu lub po przejechaniu około 1000 km.
STOP SMOG – dbaj o DPF i chroń środowisko
Czyszczenie, wypalanie czy regeneracja DPF, to nie tylko czynności, który pozwolą nam na sprawne użytkowanie samochodu. To również ukłon w stronę środowiska naturalnego. Znaczna emisja spalin jest obecnie jednym z największych problemów w dużych miastach. Smog nie tylko utrudnia codzienne funkcjonowanie mieszkańców, ale wpływa również na ich stan zdrowia. Dodatkowo emisja metali ciężkich do atmosfery niszczy naturalne procesy regeneracyjne przyrody i może wpłynąć na jej całkowitą degradację. Akcja STOP SMOG oznacza dla nas jedno, jeśli DPF wymaga czyszczenia, nie zwlekaj – zrób to dla siebie, natury oraz przyszłych pokoleń.