Różnego rodzaju stuki i szarpanie przy ruszaniu na zimnym silniku, może zwiastować kosztowną naprawę. Jeśli podczas jazdy trzęsie samochodem, to też jest niepokojące. Co robić w takiej sytuacji oraz co to może oznaczać? Zapraszamy do poniższego artykułu, gdzie postaramy się wyjaśnić ten problem.
Jakie są przyczyny szarpania podczas ruszania samochodem?
Sprzęgło jest trwałym elementem, które przenosi napęd pojazdu. W związku z tym zużywa się w trakcie eksploatacji i może być powodem nieprawidłowości występujących w samochodzie. Jeśli więc Twoje auto szarpie przy ruszaniu na zimnym silniku, wina może leżeć po stronie sprzęgła.
Jedno jest pewne – takiej usterki nie można usunąć samodzielnie, chyba że jest się fachowcem. Jeśli nie, pojazd trzeba oddać w ręce specjalisty, który usunie usterkę. Warto więc skorzystać z pomocy mechanika, jeśli szarpie samochodem na zimnym silniku lub rozgrzanym. Przyczyną tego stanu może być między innymi:
- uszkodzenie tarczy dociskowej sprzęgła,
- uszkodzenie sprężyn, które mają na celu amortyzowanie drgania skrętnego,
- zużycie tarczy sprzęgła,
- zużycie koła zamachowego w miejscu, w którym styka się z tarczą sprzęgła,
- awaria pompy sprzęgłowej,
- zapowietrzenie się układu wyciskowego sprzęgła,
- zacinanie się linki sprzęgła w pancerzu.
Co zrobić, jeśli “odezwie się” do nas, którykolwiek objaw? Przede wszystkim nie popadajmy w panikę, gdy tylko samochód przy ruszaniu szarpie. Przede wszystkim udajmy się do mechanika, który zlokalizuje przyczynę i ją wyeliminuje.
Szarpanie na zimnym przez awarię sprzęgła
Najważniejsze, aby nie odkładać naprawy na później, ponieważ koszt naprawy może wzrosnąć o kolejne z powodu uszkodzeń innych mechanizmów. Małe i drobne usterki takie jak awaria alarmu samochodowego potrafią się przerodzić w wielkie naprawy, które mocno nadszarpną domowy budżet, jeśli nie wykonamy ich na czas.
W związku z tym, jeśli tylko poczujesz, że pojawia się szarpanie przy ruszaniu i zmianie biegów, reaguj! Każdy dobry kierowca powinien wychwycić nienaturalne drgania nadwozia i dźwięki, które wydobywają się spod maski lub wnętrza pojazdu. Wychwytując je na czas, unikniemy kosztownej naprawy. Jeśli doszło do awarii sprzęgła, co jest powodem, że samochód szarpie przy ruszaniu, pojawia się większy problem.
Niestety, ale wymiana sprzęgła to kosztowna naprawa. Cena jest zróżnicowana, a rozbieżności wynikają z modelu pojazdu, silnika i dostępności poszczególnych części zamiennych. Średnia cena waha się w granicach od sześciuset do ośmiuset złotych. Niemniej jednak, jeśli to diesel szarpie przy ruszaniu, wymiana sprzęgła może dojść nawet do kwoty dwóch i pół tysiąca złotych. Aby uniknąć podobnych sytuacji, należy odpowiednio dbać o sprzęgło. Co więc robić, aby jak najdłużej cieszyć się sprawnością samochodu?
Fachowcy z branży motoryzacyjnej jednogłośnie wskazują na jeden podstawowy błąd podczas ruszania – ruszanie na półsprzęgle. Doprowadza to do obciążenia sprzęgła, a w efekcie mogą się pojawić drgania przy ruszaniu z jedynki na zimnym silniku.
Inne usterki powodujące szarpanie po odpaleniu silnika
Wiadomo jest, że gdy odczujemy szarpanie podczas ruszania, powinniśmy mieć się na baczności. Oczywisty wtedy zdaje się być fakt, o kosztownej naprawie. Niemniej jednak, gdy pojawia się szarpanie przy zmianie biegów, nie zawsze musi to być wina sprzęgła. Zdarza się również, że pojazd po wymianie sprzęgła szarpie. Nawet Astra h szarpie przy ruszaniu.
Co może być tego przyczyną jeśli nie sprzęgło? Przyczyna może leżeć po stronie wadliwej regulacji kąta wyprzedzenia zapłonu lub wtrysku paliwa. Zdarza się również, że niewłaściwa praca wtryskiwaczy, z którą mamy do czynienia podczas wolnych obrotów silnika, powoduje takie zachowanie pojazdu. Warto więc przybliżyć sobie temat szarpania na zimnym silniku, aby wiedzieć, jak zareagować w danej chwili.
Wszystkie powyższe usterki nie są kosztowne w naprawie, ale zignorowanie ich i dalsza eksploatacja pojazdu bez przeprowadzenia naprawy, może powodować dalsze problemy mechaniczne. Zignorowanie faktu, że sprzęgło szarpie przy ruszaniu zimny silnik jest też, może nadwyrężyć nasz portfel.
Jak używać sprzęgła, aby nie szarpało?
Jak już wiemy nieprawidłowe użytkowanie sprzęgła, może doprowadzić do drgania nadwozia. Co za tym idzie, szarpanie sprzęgła przy ruszaniu, może skutkować dalszymi uszkodzeniami. Jak więc używać sprzęgła, aby nie nadwyrężyć pojazdu i mechanizmów, jakie posiada?
Podczas ruszania z miejsca pojazdu, powinniśmy płynnie wciskać pedał gazu. Jednocześnie z taką samą częstotliwością, powinniśmy zwolnić poziom sprzęgła. Tego typu ruszanie zapobiega szarpaniu oraz poprawi jakość jazdy. Szarpanie przy ruszaniu może być sporą udręką, ale wokół prawidłowego użytkowania sprzęgła pojawia się wiele kontrowersji i kwestii spornych. By dobrze opanować podstawy funkcjonowania sprzęgła oraz operowania nim w odpowiedni sposób, powinniśmy poznać jego funkcję.
Ułatwi to zrozumienie zależności, jakie się pojawiają w całym samochodzie. Sprzęgło ma za zadanie bezpiecznie przenosić pojazd w momencie zmian obrotowych silnika na koła pojazdu. Wykorzystuje ono przekładnię i dopasowuje się do wewnętrznych warunków oraz prędkości. W związku z tym odpowiednie korzystanie ze sprzęgła jest bardzo ważne. Poprawia ono komfort jazdy, a odpowiednio używane zwiększa żywotność silnika i wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Niemniej jednak sprzęgła używa się nie tylko podczas ruszania, ale i w trakcie całej jazdy. O czym należy pamiętać? Aby nie używać pod żadnym pozorem sprzęgła na zakrętach. Może to skutkować utratą zdolności do szybszego przyspieszenia.
Jeśli z kolei próbujemy hamować przy dużej prędkości, nie wolno używać sprzęgła równocześnie z hamulcem. Wydłuża to bowiem drogę hamowania. Ma to związek z oporem silnika. Aby zahamować podczas szybkiej jazdy, powinniśmy użyć sprzęgła w ostatnim momencie hamowania. Powyższe zabiegi sprawią, że zminimalizujemy możliwość pojawiania się szarpnięć w samochodzie.